Soutulaitteet

Soutulaite

Kotikuntoilulaitteiden kohdalla juoksumatto, crosstrainer ja myös soutulaite ovat suosikkilistalla hyvin korkealla. Ei ihme, sillä harjoittelun vaikutukset näkyvät moninaisilla tavoilla erittäin positiivisesti, esimerkiksi lihasten kasvun ja rasvanpolton saralla.

Muita etuja ovat kestävyyden kasvaminen ja verenkierron paraneminen. Mitä juuri tämän laitteen taakse kätkeytyy ja miten soutulaitetreenin vaikutukset näkyvät, sitä tarkastellaan seuraavaksi.

Mikä on soutulaite?

Tällä kuntoilu- ja urheilulaitteella jäljitellään soutuveneellä soutamisen liikettä. Perinteisissä malleissa on kestävä runko sekä edessä ja takana tukevat jalat, jotka pitävät laitteen tukevasti paikoillaan. Ilmapyörä on eräänlainen vauhtipyörä, ja se on varustettu vetomekanismilla.

Mukana liikkuva istuin mahdollistaa ylävartalon ja takapuolen vetämisen eteen ja taakse soutuliikkeiden mukana. Olitpa sitten aloittelija tai edistynyt, harjoittelu soveltuu sekä naisille että miehille kaikissa ikäluokissa ja jokaisella kuntotasolla. Sen, miten suurella vastuksella treenaa, voi säätää suurimmassa osassa laitteista pyöritettävällä nupilla.

Soutulaite - mitä lihasryhmiä se treenaa ja mitä muita vaikutuksia treenillä on?

Tällä kuntoilu- ja urheilulaitteella jäljitellään soutuveneellä soutamisen liikettä. Soutaminen vahvistaa ja rasittaa kaikkia päälihasryhmiä kuten:

  • käsiä
  • jalkoja
  • polvia
  • pohkeita
  • ylävartaloa
  • vatsaa
  • pakaroita

Selän, hartioiden ja niskan lihakset voimistuvat hellävaraisesti ja pitkäkestoisesti. Soutulaite on tehokkain mahdollisuus laihduttaa. Liike rasittaa noin 80 % koko lihaksistosta, joten sillä saavutetaan erittäin korkea kalorien kulutus, 400 - 800 kilokaloria tunnissa. Lisäksi voima ja kestävyys sekä verenkiertojärjestelmä saavat harjoitusta.

Sydämen sykkeen seuraamiseen suositellaan sellaista soutulaitetta, jossa on sykemittari ja wattiohjaus. Sulavan ja iskuja sisältämättömän liikeradan ansiosta kyseessä on vähäisesti loukkaantumisia aiheuttava ja nivelystävällinen harjoittelumuoto. Jänteiden ja nivelten rasitus on huomattavasti vähäisempi kuin hölkätessä tai muissa urheilulajeissa. Treenin aikana on tärkeää kiinnittää huomiota suoraan selkään ja siihen, että jännittää selän ja vatsan lihakset soutuliikkeissä.

Soutulaite

Tarjolla on erilaisia vastusjärjestelmiä: Yleisimmät vaihtoehdot ovat:

  • soutulaite ilmavastuksella
  • soutulaite magneettivastuksella
  • soutulaite vesivastuksella

Magneettijarru mahdollistaa tasaiset soutuvedot. Laitteesta on myös mahdollista säätää erittäin alhainen vastustaso, jos haluaa aloittaa kuntoharjoittelun erittäin hellävaraisesti ja kasvattaa rasitusta portaittain.

Kaapelivetojärjestelmällä varustetut soutulaitteet ovat liikeradaltaan vähemmän vaativia ja liike on yleisesti ottaen rauhallisempaa. Soutulaitteet vesivastuksella luovat samalla autenttisen soutamisen tunteen. Loiskuvalla vedellä saadaan mielikuva soutuveneessä istumisesta. Vastusta voi säädellä tarpeen mukaan vaihtelevan treenin aikaansaamiseksi. Tilaa säästävä säilytys on mahdollista integroidun taittotoiminnon ansiosta.

Soutulaitteen osto

Kotioloihin tarkoitettu soutulaite tarjoaa kattavaa, tehokasta ja nivelystävällistä koko kehon harjoittelua lihasten kasvatukseen ja verenkiertojärjestelmän voimistamiseen. Se on lisäksi tehokkain mahdollisuus laihdutukseen, sillä soutaminen vaatii työtä monilta lihasryhmiltä. Siten aineenvaihdunta lähtee kunnolla liikkeelle. Soututreeniin kuuluu tasaisia, kontrolloituja liikkeitä, joiden kanssa ei ole tarpeen tasapainottaa kiertoliikettä tai joustaa hyppyjä ja tärähdyksiä.

Siksi se on pehmeää, mutta erittäin tehokasta. Jos haluaa ostaa soutulaitteen, pitää pohtia, että vesi on luonnollisena vastusjärjestelmänä hyvä valinta, sillä se mahdollistaa erityisen hyvin todellisuutta lähentelevän soutamisen. Magneettijarrujärjestelmässä laitteen vastus synnytetään sähkömagneetilla, jotka jarruttavat vauhtipyörää. Toivottu vastus voidaan säätää yleensä pyöritettävällä säätimellä.

Kirjaudu sisään
Anna tähän sähköpostiosoitteesi.
Anna vähintään 6 merkkiä.
Kirjaudu sisään
Anna tähän sähköpostiosoitteesi.
Anna vähintään 6 merkkiä.